الـوداع يـا ولاد الـفاشله






في الصف الخامس الابتدائي , كنت أذهب الي درس خصوصي مـع مجموعه من الفشله أصدقائي منهم – احمد ابن خالتي – عند استاذ عنيف جداً ...
كنت أشطر طالب في المجموعه – ولك ان تتخيل مجموعه انا اشطر واحد فيها تبئا عامله ازاي – وعندما كنت أصل الي المكان في الموعد وكان الاستاذ جمال يتأخر قليلاً , يـقوم الجميع ليستقبلني أحسن استقبال , ويأخذو – الكراسه – خاصتي ويكتبون الواجب والحل , ويـأتي الاستاذ جمال : فين الواجب يا عيال
-         اتفضل يا استاذ
طب يا احمد قوم , حل المسئله دي مدام حاللها في الواجب
احمد : هه .. !
اقفلي علي جنب يا احمد , قوم انت يا عطيه
عطيه : هه .. !
مع صحبك , قومي يا اسماء
اسماء : هاهاهاها ( دائما تضحك )
معاهم , قومي انتي يا كذا , حتي يـصل إلي فأجاوب فـيضربهم ويأمرهم بـعدم غش الواجب من بعضهم البعض ..
وفي النهايـه عرف بأني أنا من يـعطيهم الحل حتي أحميهم من الضرب , فأصبح يـضربني انا ويتركهم هم , كل حصه من ده ..

وبـعد شهرين , أتي لنا بمدرس – زياده معاه – اسمه هيثم , وكان لا يقل عنه شراسه وعنفاً , وأذكر الحصه اللي اتسببت في فراقي من المجموعه
أخرج هيثم – احمد ابن خالتي – علي الصبوره وقال ليه : اكتب كلمة ( مستشفي )
فكتب أحمد ( مشتشـ ) وقبل أن يـُكمل – لسعه – هيثم بالعصا علي مؤخرته فوقع علي الارض – جريح درس – وأخرج بنت فكتبت ( مشتشفي ) فلم يـضربها ثم أخرج الجميع واحد واحد ويـسألهم : هل هذه الكلمه مكتوبه صح ؟
فكل من يـخرج , يـمسح الكلمه ثم يـكتبها مرة ثانيه بنفس الحروف ( مشتشفي )
حتي جاء دوري , فقال : وانت يا عم الزعيم , اكتب مستشفي
-         حاضر
مسحت الكلمه ثم بـدءت أكتب ( مـسـتـشـــ ) وإلتفت اليه فجأه وهو يرفع كوب الشاي الي فمه , كنت أظنه سيضربني , فقال : ما تكمل يلا
-         حاضر , وكتبت مـسـتشـفي

وضـع كوب الشاي علي الأرض وقال : خد كراستك وروح انت يا عبدالرحمن ..
وأنا علي السلم , سمعت صـويت وزعيق وناس بـتستنجد , وعلمت بعدها ان بـمجرد خروجي من المكان , قام هيثم عليهم جميعاً بالضرب , بالعصا وبالايد والرجل وصلاة النبي أحسن ..
في الحصـه التاليـه , عندما حضرت في موعدي , وجدت الاستاذ جمال مـوجود , فنداني : روح يا عبدالرحمن , ومعنتش تييجي مع ولاد الفاشله دول , تعالي مع المجموع بتاع فولانه دول ناس شاطرين
-         بس يا استاذ انا بحب المجموعه دي و ...
انت هتبسبس , قولتلك تمشي وتييجي ممع المجموعه التانيه يعني تمشي
وخرجت من المكان والدموع في عيني , حزين علي فراق ولاد الفاشله حبايبي , ولا أعلم هل كنت أبكي لفراقهم – عِشره يعني – أم كنت أبـكي لاني ذاهب الي مجموعه شاطره جداااااا وسأكون وسطهم زي ما كانوا العيال الفاشله دي معايا , والضرب اللي بيخدوه العيال دي هنا , انا هاخده هـناك .. !





3 عايز تقول رائيك؟:

Abdo يقول...

جميله جداً... تجسد شخصيتى !! عن جاد بالرغم من انتا وانا تدارجنا المدرسه اياها .... واخد بالكـ اياها ..:)

الاستاذ نايم يقول...

واخد يا اخويا :D
منور التعليقات اللي مبيدوقهاش غيرك ههههههههه

Posaidon Mega يقول...

نفسى اكتب تعليق يليق بمكانتك العاليه والغاليه لكن لا اريد ان اكون قد قصرت فى حق القول لكن حقيقه انت شاب موهوب وطموح ودعواتى لك بمستقبل مبهر وموفق باذن الله تعالى ماتنسى الاهتمام باللغه

مازلت عايش في الحياه بكيفي