التعليم كرهني في اسـمي






لم أذهب الي الحضانه وانا صـغير مثل الكثير , كنت أذهب الي " الكُتاب " كي أحفظ القرأن الكريم , وعندما إلتحقت بالصف الاول المدرسي كنت لا أعرف كيف أكتب اسمي "عـبدالرحمن " وأذكر في أول يـوم دراسـه , دخلت الأبله وسألت كل واحد منا عن اسمه وتطلب منه ان يـخرج يـكتبه علي الصبوره , فـجاء دوري فـخرجت كتبت ودخلت مـسرعاً , ثم وجدت الأبله تنادي " مين هنا اسمه عبدالرحمن " ؟؟ فلم يرد أحد , فقولت انــا , فقالت تعالي , انت اسمك ايه ؟؟ قولت عبدالرحمن سامي , قالت ألم أطلب منك أن تكتب اسمك , قولت : منا كتبت , قالت لاء انت كتبت " عبده " أين الباقي ؟؟ وأعططني واجب عباره عن أحد عشر صفحه لكتابة اسمي فقط , فـكرهت اليوم اللي اتولدت فيه وكرهت اسمي وعودت الي البيت وبـكيت لأمي لانها سمتني هذا الاسم الكبييييييييير .
وعندمـا تـعودت عليه , وكنت في الصف الرابع الابتدائي , درسنا اللغه الانجليزيـه , وكان المدرس يـعلمنا أسمائنا بالانجليزيـه وكل مره يـُأخرني الي المره القادمه ليعطيني اسمي بـحجة انه طـويل , وفي اليوم الذي أعطاني إياه عودت ايـضاً الي امي باكياً لانها سمتني اسم طويل بالعربيه وطويل ايضا بالانجليزيـه , كنت اعتقد ان الاسماء تختلف من لغه لاخري , وظللت أكتب اسمي بالانجليزيـه خطأ حتي الصف الثالث الاعدادي . وللعلم فـقط , من الصف الاول الابتدائي الي الثالث الثانوي , لم أجد في الدفعه شخص أخر اسمه "عبدالرحمن " لذا كنت أشعر بالإضطهاد , ولـكن عوضني الله في الثانوي حيث وقعت في فصل كله " عبده " ولـكن عبدالحميد , عبدالعليم , عبدالله , عبدالرحيم , عبدالسميع , عبدالمجيد , عبدالمقصود حتي أخر صديق وكان اسم عائلته "عبدالمسيح " J


في الصـف الخامس الابتدائي , كنت أأخذ درس خـصوصي مع مجموعه من زملاتي البنات , وقال المدرس وهي يملي علينا الدرس لنكتب : افتح قوس
وكنت اجلس أمامه مباشرة فـكعادتي في هذه المرحـله فتحت القوس هكذا
(               ) وانتظرته يـتكلم , واذ بالعصا تنزل علي قدمي بـقوه وهو يـقول : لما أقول افتح قوس يبئا تعمل كده ( ومتقفلوش الا لما امليك .
ومن يومها وانا بـفتح القوس وببئا مش عايز اقفله والله لاني لسه خايف من العصايه تنزل فجأه .


الي اللقاء في تدويـنه اخري لطفولتي J



3 عايز تقول رائيك؟:

aBDo sAMIr يقول...

حبيبى احنا دفنينوا سوا انتا جيت ع الجرح :) .,.... انا اسمى عبد الحميد :P

Shams_elnahar يقول...

:)) ضحكتني علي الصبح
بس عايزة اقولك اسم عبد الرحمن من اجمل الاسامي
مصر كلها فتحت القوس ومش عارفة تقفله

الاستاذ نايم يقول...

منورين جميعاً

مازلت عايش في الحياه بكيفي