يا سيباني | عبدالرحمن سامي







يا سيباني ومش عارف أعيش بعدك حصلك إيه ؟
منين جبتي القساوة وليه ..
وليه بعدتي ؟
ده أنا يا ستي بقالي شهر والله
بحاول أكلمك لكن ..
ما بين خايف لا ماترديش
وخايف برضو لـ تردي !
ما بزيادة انتي ماتعبتيش ؟
مابتحسيش وجع قلبي ..
مابتحنيش ساعات ليا ؟
كلامنا وكل حكاوينا
وحتي هزارنا ماوحشكيش ؟
مفيش ولا مره حسيتي ان أنا واحشك
وقولتي تسألي عليا ؟
مابتشوفينيش في فنجان قهوتك صدفه !
ولا حتي في صوت ورده فـ ليالينا ؟
ماصدقتيش زمان لما غلبني الخوف
وقولت في يوم هانتفارق ..
أدي الأيام بتتسابق وبتحاول تنسينا .

زمان أنا قولتلك ياما وماسمعتيش
كتبت قصايد الدنيا ومابتقريش !
أنا حابب أقول بس إني مستغرب ..
كما العاده .
لا فاهمين ليه بنبعد بعض
ولا فاهمين ليه بنقرب !
أنا حابب أقول بس إني مانستكيش
فـ لو مبسوطه من غيري ,
ما بزياده انتي ماشبعتيش ؟

يا واخده من الزمن وقته
وواخده من السعاده السر
وحشتيني ..
وحشني العمر بمشاكله
وحشني كلامنا مـ المغرب لحد الفجر
وحشتيني ..
يا سيباني وأنا عادي ,
ممشي الدنيا من بعدك ومن غيرك
وهافضل برضو مش راضي .
وهفضل بشرب القهوة في نص الليل
وأشوف صورتك وأنا قاصد ومش صدفه
وبفتكرك كـ حلم جميل
وأوهم نفسي إن زمان غلبني الخوف
وقولت في يوم هانتفارق !
ودي حاجه ماحصلتليش ..
لأن زمان لما غلبني الخوف ..
ماقولتش حاجه غير : خايف فـ ماتسيبنيش .

وسيبتيني .






من ديوان ( احتمال الوحدة تنفع )
#قريباً




0 عايز تقول رائيك؟:

مازلت عايش في الحياه بكيفي